<ایران و ترکیه بر حضور مردم در ایجاد دموکراسی تاکید دارند.
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
بازدید : 1053
نویسنده : کامران وزیری

رئیس جمهور با اشاره به اینکه ایران و ترکیه در عرصه‌های متنوع و متعددی تفاهم و اشتراک نظر دارند، تصریح کرد: امروز همچنین درباره مسایل عراق، سوریه، کشورهای شمال آفریقا و سایر مسایل منطقه‌ای و بین‌المللی تبادل نظر کردیم.

وی افزود: دو کشور همچنین در زمینه مسأله هسته‌ای نظرات کاملاً مشترکی دارند و همواره در این زمینه با یکدیگر همکاری سازنده‌ای داشته و مدافع حقوق حقه همه کشورها برای استفاده از انرژی صلح آمیز هسته‌ای بوده‌اند.

روحانی ادامه داد: دو کشور همچنین آرمان خاورمیانه عاری از سلاح‌های هسته‌ای بر کشتار جمعی را بر تاکید مجدد قرار داد و به ویژه در عزم دو کشور برای مقابله با تروریسم، افراط و خشونت‌گرایی مهر تایید مجددی زدند.

رئیس جمهور کشورمان در ادامه در پاسخ به سوالی درباره الزامات رسیدن به رقم 30 میلیارد دلاری در مبادلات تجاری دو کشور و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در اولین نشست شورای روابط راهبردی دو کشور برای این منظور گفت: تصمیماتی که در عرصه‌های گسترش مبادلات بانکی دو کشور، تأمین زیرساخت‌های ارتباطی و حمل و نقلی و حمایت از سرمایه‌گذاری‌های متقابل به ویژه توسط بخش خصوصی اعلام شد، می تواند رسیدن به این هدف را تسهیل کند.

وی اضافه کرد: در این نشست همچنین آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای استقبال از سرمایه‌گذاران ترکیه‌ای در عرصه ریلی و بنادر جنوبی ایران اعلام شد.

روحانی در پاسخ به سوال دیگری درباره نقش ترکیه در عملیاتی شدن پیشنهاد جهان عاری از افراط و خشونت که از سوی وی ارائه شده بود، اظهار کرد: همکاری دو کشور در زمینه مبارزه با افراط، خشونت و تروریسم به عنوان دو کشور قدرتمند در منطقه‌ای مهم بسیار موثر و سازنده خواهد بود و نکته مهم در این زمینه این است که ایران و ترکیه برای همکاری در این زمینه کاملاً مصمم هستند چرا که خشونت و افراط گرایی موجود در این منطقه به زیان همه کشورها در منطقه است.

رئیس جمهور با بیان اینکه همه کشورها و بخصوص کشورهای غربی که در سال‌های اخیر برای به وجود آوردن گروه‌های خشونت‌طلب و افراطی در منطقه تلاش کردند یا در برابر فعالیت‌های آنان سکوت کرده اند یا از کرده خود پشیمان هستند و یا در آینده نزدیک از این کار پشیمان خواهند شد، تصریح کرد: ایران و ترکیه به عنوان دو قدرت منطقه به اسلام رحمانی معتقد بوده و مسلماً همکاری آنها در مقابله و مبارزه با خشونت و افراط‌گرایی موثر خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه وزارتخانه‌ها و وزرای امور خارجه دو کشور در زمینه این همکاری سهم بزرگی دارند، گفت: وزرای خارجه ایران و ترکیه جلسات مستمری در زمینه مبارزه با افراط‌گرایی داشتند و امروز نیز بنده و آقای اردوغان در نشست شورای روابط راهبردی دو کشور به وزرای خارجه خود تأکید کردیم که تلاش‌های خود را در این زمینه ادامه دهند چرا که مبارزه با افراط و خشونت برای امنیت و توسعه و ثبات منطقه یک ضرورت و وظیفه است.

روحانی در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه با توجه به جایگاه ترکیه در میان خریداران گاز ایران، آیا ایران حاضر است در قیمت گاز به این کشور تخفیف بدهد، اظهار کرد: در این باره در همه دیدارها و گفت‌وگوهای امروز بنده تبادل نظر شده است و قرار شده وزرای نفت ایران و انرژی ترکیه این بحث را امشب ادامه دهند تا توافق لازم حاصل شود.

رئیس جمهور تأکید کرد: البته قیمت گاز وابسته به عوامل مختلفی است و تعیین آن ساده نبوده و بدون در نظر داشتن همه ابعاد مسأله ممکن نیست، اما در نشست امروز این مسأله مطرح شد که چگونه در این زمینه به تفاهم برسیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در مذاکرات امروز با مقامات ترک درباره مسأله سوریه نیز گفت و گو کردید، تصریح کرد: بنده در سخنان خود گفتم که در این باره و حتی دیگر کشورهای منطقه تبادل نظر کرده‌ایم و این از اصول راهبردی ایران و ترکیه است که تابع نظر مردم باشیم و قائل به این هستیم که در همه کشورها تصمیم گیرنده نهایی مردم هستند.

روحانی با تأکید دوباره بر اینکه ایران و ترکیه معتقد به ارج نهادن بر حضور مردم برای ایجاد دموکراسی بوده و به این امر کمک می کنند، اضافه کرد: آنچه در انتخابات اخیر سوریه رخ داد حرکت اول برقراری صلح و ثبات است و البته برای آنکه سوریه در شرایط مناسب قرار گیرد راه طولانی در راه است، اما مهم برای ما توقف خونریزی‌ها و اخراج تروریست‌هایی است که از کشورهای مختلف در سوریه اجتماع کرده‌اند.


دشمن عقل امام علی علیه السلام : اَلْهَوى عَدُوُّ الْعَقْلِ؛ هواى نفس، دشمن خرد است. شرح غرر: ج1، ص68

:: موضوعات مرتبط: سیاسی , اقتصادی , بین الملل , ,
:: برچسب‌ها: ایران , ترکیه , فصلی جدید درروابط دوجانبه ,



مطالب مرتبط با این پست
.
اوباما: ایران یک سال یا بیشتر تا ساخت بمب هسته‌ای فاصله دارد/ ابراز خوشبینی درباره توافق هسته‌ای
نتانیاهو و مشکل ندیدن شلوار جین در ایران + کاریکاتور
سیاهه مواضع دولتمردان آمریکایی علیه نظام و ملت ایران
امام درباره حذف شعار مرگ بر آمریکا چه گفتند؟
سرنوشت سوریه را سوری‌ها تعیین می‌کنند/قطعنامه شورای امنیت منافاتی با منافع سوریه ندارد
چهره مرموز حامی تحریم‌های ضد ایرانی در کنگره آمریکا کیست؟
روسای جمهوری که حاجی شدند/ تصاویر
واشنگتن جرات حمله به ایران را ندارد
توافق برای برقراری روابط با انگلیس در سطح كاردار غيرمقيم
رمزگشایی از «اتفاقی که بجا نبود» !؟
دولت به انتقاد منتقدینش افتخار می‌کند/ 50 روزبه اندازه 500 روز در سیاست خارجی قدم برداشتیم
امنیت پایدار دریاها مدیون نیروی دریایی ارتش ایران است
دیپلماسی هسته ای بعد از فشار تحریم
«کابوس» سعودی‌ها از احتمال بهبود روابط ایران و آمریکا
هشت روستاي استان حلب سوريه از حضور عوامل مسلح پاكسازي شد
نخست‌وزیر لیبی آزاد شد
اذعان یک مقام صهیونیست به دشواری نبرد با حزب الله
وزير خارجه انگليس: در حال مذاکره با ایران برای از سرگیری روابط دوجانبه هستیم
ارتش سوریه عملیات «نبرد زلزله» تروریست‌ها در ادلب را ناکام گذاشت
ایران با بسته جدید به ژنو می رود
واکنش ظریف به تیتر امروز کیهان
اوباما به نتانیاهو: می‌خواهیم تحریم‌های ایران را کاهش دهیم
فهرست بلند شبکه ترور رژیم صهیونیستی در سراسر جهان
فتوای آیت الله سیستانی ضد فتنه مذهبی در عراق +عکس
الهام علی‌اف متهم به تقلب شد



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: